Nippon Sport: Verkkokaupan mittarit avuksi kivijalkaliikkeeseen

Halusimme liiketoiminnan suunnittelun tueksi tietoa siitä, milloin ja minkälaisten tuotteiden ääressä ihmiset vierailivat ja kuinka kauan. Hyödynnämme Toshiban Elevate Signals -ratkaisua aktiivisesti. Tietoa käytetään mm. tuotesijoittelussa, kausivalikoimien suunnittelussa ja myyjien onnistumisprosentin mittaamisessa.

Nippon Sport on kamppailutarvikeliike, joka aloitti toimintansa Nipponsport.fi-verkkokaupalla. Myöhemmin toiminta laajeni kivijalkaliikkeeseen Helsingin Kaisaniemenkadulle. Hybridimalli on todettu toimivaksi – varsinkin nyt, kun kauppoihin on saatu kehitystyön tueksi samanlaiset mittarit. Toshiba on toimittanut Nippon Sportin kivijalkaliikkeeseen asiakkaiden kävijämääriä ja kulkureittejä seuraavan TCx Elevate Signals -järjestelmän.

”Verkko- ja kivijalkakaupan yhdistävä hybridimalli toimii. Vaikka kaupankäynti siirtyykin yhä enemmän verkkoon, haluavat harrastajat yhä käydä oman lajinsa varusteita tarjoavassa liikkeessä vertailemassa ja kokeilemassa tuotteita ja materiaaleja.

Usein kivijalkaliike on perustettu ensin ja verkkokauppa vasta sitten. Me toimimme toisinpäin. Pian aloimme kaivata Kaisaniemen liikkeeseen verkkokaupasta tuttuja mittareita, kuten kävijäraportteja. Halusimme liiketoiminnan suunnittelun tueksi tietoa siitä, milloin ja minkälaisten tuotteiden ääressä ihmiset vierailivat ja kuinka kauan.

Asiakaspalvelutyön ohessa ei ole mahdollisuutta keskittyä muiden liikkeessä olevien tarkempaan havainnoimiseen. Verkkokauppaan verrattuna Kaisaniemen liike tuntuikin ensin olevan kuin musta aukko, jonne tieto vain hävisi. Sitten sain kuulla Toshiban TCx Elevate Signals -ratkaisusta, joka kerää tietoa asiakkaiden liikkeistä. Kiinnostuin ja päätin kokeilla.

TCx Elevate Signalsin käyttöönottaminen sujui helposti. Toshiban asentajat laittoivat järjestelmän kuntoon ja opastivat sen käytössä. Nyt hyödynnämme ratkaisua aktiivisesti. Saamme reaaliaikaisesti tietoa siitä, kuinka monta ihmistä milloinkin tulee sisään, kuinka kauan he viettävät liikkeessä aikaa ja minkä tuotteiden parissa viihtyvät. Tietoa käytetään mm. tuotesijoittelussa, kausivalikoimien suunnittelussa ja myyjien onnistumisprosentin mittaamisessa. Huomasimme myös, etteivät myyntiluvut ole kertoneet koko totuutta asiakasmääristä. Niinpä TCx Elevate Signals on helpottanut myös työvuorojen ja aukioloaikojen suunnittelussa.

TCx Elevate Signalsin raportit käydään läpi joka viikko osana tiimipalaveria. Olemme olleet tuloksiin erittäin tyytyväisiä. Tuntuu, että vain mielikuvitus on rajana järjestelmän antaman tiedon hyödyntämisessä!

Antti Sundquist
toimitusjohtaja
Nippon Sport

Aiheet: ,

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä. (* pakollinen kenttä)