23.3.2018

Kohdenna markkinointi älykkäällä kävijätilastoinnilla

Elämme digitalisaation ja Big Datan aikakautta. Niillä, jotka hyödyntävät dataa oikein ja ymmärtävät näin asiakaskäyttäytymistä, on etulyöntiasema alati kiihtyvässä kilpailussa omasta markkinasiivusta.

Innovatiivinen tilastointijärjestelmä, joka seuraa ja profiloi asiakkaita tarkasti ja huomaamatta, on nykyaikaa. Konenäköön ja neuroverkkoihin perustuva järjestelmä antaa tarkkaa tietoa asiakkaiden iästä, sukupuolesta ja kulkureiteistä, eli siitä millaisen asiakaspolun kävijät myymälän lattianeliöille luovat.

Myymälöissä, näyteikkunoissa ja kauppakeskuksissa suositut infonäytöt hyötyvät niin ikään Toshiban kävijätilastointisensoreista. Yhdistämällä sensorit Toshiban infonäyttöihin niistäkin voidaan kerätä arvokasta tietoa asiakaskäyttäytymisestä, kuten siitä, millaisten infonäyttösisältöjen äärelle asiakkaat pysähtyvät ja miten pitkäksi aikaa?

Kysymys ei enää kuulu, onko yritykselläsi varaa digitaalisiin järjestelmiin, niiden integrointiin kassajärjestelmiin, datan analysointiin ja tiedon hyödyntämiseen. Kysymys kuuluu, onko liiketoiminnallasi varaa jättää ne käyttämättä?

Älykkään kävijätilastoinnin avulla:

• keräät asiakkaista demografista tietoa (ikä, sukupuoli, jne.)
• monitoroit aikoja, jolloin asiakkaita on myymälässäsi eniten
• lasket, kuinka moni ihminen kävelee myymäläsi ohi
• kohdennat ja räätälöit markkinointiasi entistä tarkemmin
• mittaat kampanjoiden toimivuutta
• optimoit henkilökunnan ja kassojen määrän asiakaskäyttäytymisen mukaan

Hyviin myyntituloksiin päästään keskittymällä oikeisiin asioihin

Konversio-optimoinnissa on lyhyesti ja ytimekkäästi kyse kävijän ”konvertoimisesta” ostajaksi, mielellään jopa liikkeen oman asiakasetujärjestelmän jäseneksi ja uutiskirjeen tilaajaksi. Konversiota optimoidaan parantamalla eri keinoilla tavoitekäyttäytymisen toteutumista. Tällainen optimointi koskee kaupanalan lisäksi niin pankkeja, vakuutusyhtiöitä kuin muitakin liikelaitoksia ja julkishallinnollisia organisaatioita, joissa palvellaan asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita.

Myymälöiden kassavirroista ei saada tehtyä tarkkaa konversio-analyysiä, sillä vaikka ostettujen tuotteiden ja markkinoimiseen käytettyjen eurojen välille voidaankin laskea vastaavuutta, kassakuitit ja jäsenkortit eivät kerro, miten ihmiset ovat liikkuneet myymälässä.

Vielä vähemmän ne kertovat siitä, olisiko henkilökuntaa tai kassoja lisäämällä voitu lisätä myyntiä huippuaikoina. Moniko asiakas lähti pois jaksamatta odottaa palvelua? Millainen data jää kassakuiteista tai kaupan oman etukortin käytöstä kertyvän tiedon ulkopuolelle? Ja miten tähän tietoon päästäisiin kunnolla, mitattavasti, käsiksi?
Hyviin tuloksiin pääseminen edellyttää yleensä keskittymistä oikeisiin asioihin. Käytössä pitäisi siis olla ihan oikeita tuloksia, ihan oikeaa dataa.

Älykkäällä kävijätilastoinnilla digitaalisesta markkinoinnista tutut kohdennettu markkinointi ja konversio-optimointi voidaan tuoda myymälöiden, liike- ja palvelulaitosten sekä kauppakeskusten käyttöön.
Joko sinä tiedät, paljonko yhden uuden asiakkaan haaliminen sinulle maksaa? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää! Tutustu samalla älykkääseen kävijätilastointiimme ja infonäyttöratkaisujen mahdollisuuksiin.

Marko Saarelma
Toshiba Tec Nordic Ab

Aiheet: , ,

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä. (* pakollinen kenttä)