19.6.2019

Infonäytöillä ja asiakasanalyysillä mitattavaa vaikuttamista

Mikä on myynnin kannalta tärkeintä? Minkä haasteen jokainen palveluntarjoaja haluaisi taklata? Mitä tehdä kun on rajattomat mahdollisuudet, mutta rajalliset resurssit? Kaikki kiertyy viimekädessä tiedon ja sen välittämisen ympärille.

Oman markkinointiviestin välittäminen, oikeaan paikkaan opastus ja ajankohtaisen tarjouksen esittäminen mahdollisimman relevantisti ja ajantasaisesti on jatkuva haaste. Mitä sitten kun ketjun kaikissa myymälöissä pitäisi laukaista nopeasti yhtäaikainen kampanja tai muuttaa saatavuus- ja hintatietoja?

Infonäyttö ja analytiikka, työkalut reaaliaikaisen ja kohdennetun viestinnän toteuttamiseen

Nykyaikaisen tietoteknologian mahdollisuudet ratkaista haasteita ovat kehittyneempiä kuin useimmat ymmärtävätkään. Nyt on mahdollista seurata suurenkin kauppakeskuksen kaikkia asiakasvirtoja ja saada tarkkaa, ajantasaista tietoa, joka on kuitenkin yksityisyyttä loukkaamattomassa muodossa. Kehittyneissä ratkaisuissa analytiikan yhdistäminen moderneihin vuorovaikutuksellisiin Digital Signage -infonäyttöihin mahdollistaa alueellisesti kohdennetun, reaaliaikaiseen analyysiin perustuvan markkinoinnin.

Toisaalta moderni infonäyttöjärjestelmä, jota voi hallita yhdestä maantieteellisestä paikasta, mahdollistaa globaalien kampanjoiden käynnistämisen keskitetysti. Entterin painallus pääkonttorissa muuttaa hinnat tai koko markkinointiviestin yrityksen kaikissa toimipisteissä samanaikaisesti. Enää ei tarvitse lähetellä sähköpostia tai tavoitella myymäläpäällikköä puhelimella voidakseen kertoa, että klo 16 alkaa uuden tuotteen lanseeraus infonäytöillä, lataa tiedostot palvelimelta.

Vangitse huomio hyvällä sisällöllä

Infonäyttö tehoaa. Esimerkiksi julkisen liikenteen palveluissa käytettävät näytöt hallitsevat matkustajien ajankäyttöä. Vaikka matkustaja tuijottaisikin pääosan ajasta omaa puhelintaan, niin hän tarkistaa yleensä jossain vaiheessa matkaa, mitä infonäytöllä pyörii. Hyvin tehty viesti voi muuttaa aikaa kuluttavan yksilön asiakkaaksi. Kyse on viestin sisällöstä ja ajoituksesta. Toshiban TCxElevate Signals – analytiikkajärjestelmä kykenee tunnistamaan anonyymisti ihmishahmot, jotka pysähtyvät infonäytön kohdalla. Se tuottaa samalla tietoa myös, kuinka paljon ihmisiä kulki ohi. Järjestelmä tunnistaa asiakasvirrasta eri sukupuolet ja ikäryhmät. Kun tiedot täsmätään, niin saadaan selkeä ja tarkka tieto siitä, mikä mainos pysäytti ja vangitsi ohikulkijan huomion ja mihin kohderyhmään mahdollinen asiakas kuuluu. Yritys voi näin myös testata erilaisten mainosten tehoa ja parantaa markkinointiansa. Mainos, joka ei pysäytä liikekeskuksessa ei todennäköisesti tehoa verkossakaan.

Testaa helposti, nopeasti ja edullisesti viestisi tehokkuus

Infonäytöt mahdollistavat erilaisten markkinointiviestien tehokkaan testaamisen rajoitetulla asiakaskunnalla minimaalisin kustannuksin. Näytöissä on mahdollista hyödyntää erilaisia medioita kuten kuvaa, videota ja ääntä. Liikkuva kuva vangitsee huomion. Muutenkin kuva viestii aina tehokkaammin kuin pelkkä tekstimainonta. Facebook -markkinoinnissa on havaittu, että kuva on tehokkaampi media keräämään tykkäyksiä kuin pelkkä teksti, video taas kerää niitä vieläkin tehokkaammin. Samat lainalaisuudet toimivat kaikkialla, koska ihminen, joka mediaa kuluttaa ja on markkinoinnin kohteena on aina sama.

Infonäyttöteknologian skaalautuvuus ja viestinnän tarpeet

Infonäyttöteknologian kehitys mahdollistaa lähes minkä kokoisen näytön tahansa. Näyttöjen interaktiivisuus tekee niistä ylivertaisia verrattuna vaikkapa fläppitauluun tai dataprojektoriin. Edes näyttöjen tarkkuus ei ole enää este koon kasvattamiselle. Interaktiivisuus, joka mahdollistuu kosketusnäyttöteknologian avulla, tekee infonäytöstä monipuolisen työkalun. Se voi korvata jopa perinteisen liitutaulun luokkahuonekäytössä.

Infonäytöillä on laaja hyödyntämisala. Ne soveltuvat niin julkisten palveluiden opaste- ja ohjenäytöiksi, kuin kaupalliseen toimintaankin. Kuten jo aiemmin todettiin, on luokkahuonekäyttö tulevaisuutta, koska interaktiivinen informaationäyttö kykenee korvaamaan useamman erillisen laitteen. Infonäytön monipuolisuudesta johtuen sen muodostama vaihtoehtoiskustannus verraten monien perinteisten neuvottelu- ja luokkahuoneratkaisujen kustannuksiin on hyvinkin kilpailukykyinen. Siirtyminen infonäyttöihin saattaa tuottaa jopa säästöä, mikä ei ole koskaan huono asia.

Infonäytöt ja analytiikka auttavat kohdennetussa mainonnassa

Laadukas infonäyttö auttaa yrityksen brändin rakentamisessa. Brändimielikuvan vahvistaminen valitun kohderyhmän keskuudessa helpottuu. Sama mainos ei toimi vauvasta vaariin, mihin perinteisellä posterimainonnalla on mahdotonta reagoida. Infonäyttöjärjestelmä sen sijaan kykenee näyttämään hyvinkin tarkasti kohdennettua mainontaa. Kun tiedetään millä osastoilla asiakkaat viipyvät ja minkä infotaulun edessä, voidaan heille esittää asioinnin aikana kohdennettuja viestejä. Analytiikan kertoessa, että asiakaskunta koostuu määrättyyn aikaan päivästä pääasiassa eläkeläisistä, voidaan heille suunnattu markkinointiviesti ajaa ulos juuri oikealla hetkellä.

Edistyneen analytiikan ja vuorovaikutteisen informaation aikakausi on jo täällä. Kaikki on mahdollista toteuttaa sekä laajassa, globaalissa mittakaavassa että hyvinkin pienissä paikallisissa kohteissa, koska järjestelmä skaalautuu rajattomasti yhdestä näytöstä tuhansiin näyttöihin. Ja viesti kulkee sinne minne pitääkin.

Lue aikaisempi blogini ”Kohdenna markkinointi älykkäällä kävijätilastoinnilla”.
Tutustu myös TCxElevate Signals -järjestelmäämme ja infonäyttöjen mahdollisuuksiin.

Marko Saarelma
Toshiba Tec Nordic Ab

Aiheet: , ,

KIINNOSTUITKO?

Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä. (* pakollinen kenttä)